Науково-методична лабораторія суспільствознавчих дисциплін КЗ "КОІППО імені Василя Сухомлинського" (завідувач Наталія ЧЕРТКОВА) на секціях учителів історії та суспільствознавчих дисциплін рекомендує опрацювати такі питання:
1. Особливості викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в умовах реалізації Концепції Нової української школи.
2. Аналіз результатів зовнішнього незалежного оцінювання з історії України за 2021 рік.
3. Обговорення програм, підручників з історії України, всесвітньої історії, основ правознавства, інтегрованого курсу «Громадянська освіта», що будуть чинними в 2021/2022 н. р., особливості змісту та методики нових підручників з історії України та всесвітньої історії для 8 класу.
4. Організація дистанційного навчання учнів в умовах суспільних викликів: проблеми та перспективи.
5. Корисні сервіси для створення презентацій та візуалізації інформації: https://cutt.ly/inUMmNP.
6. Моделювання компетентнісного навчання громадянського спрямування в умовах реалізації Концепції Нової української школи.
7. Робота з джерелами правових та юридичних документів, тестування з
обґрунтуванням, аналіз правових ситуацій на уроках з основ правознавства.
8. Законодавчі зміни до галузевих кодексів та базових законів України.
9. Ознайомлення з інформаційно-методичними листами Міністерства освіти
і науки України «Про вивчення історії, правознавства, інтегрованого курсу
«Громадянська освіта», курсів за вибором суспільно-гуманітарного напряму у
2021/2022 н.р. та їх обговорення.
10. Презентація інтернет-ресурсів учителів суспільствознавчих дисциплін.
11. Про участь педагогів у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року – 2022»
в номінації «Основи правознавства».
12. Сучасні технології навчання предметів освітньої галузі
«Суспільствознавство» в умовах упровадження концепції Нової української
школи.
13. Технології мобільного навчання та Використання можливостей
мобільних пристроїв на уроках суспільствознавчих дисциплін.
Рекомендовані джерела
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
(громадянська та історична освітня галузь), затверджений постановою Кабінету
Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: https://cutt.ly/5nUMAdJ.
2. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу
загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf .
3. Посохова Н. М. Критичне мислення у світлі вимог концепції «Нової
Української Школи» //Історія та правознавство. – 2019. – № 10–12.
4. Баханов К.О. Запровадження компетентнісного підходу до навчання
історії в школі. Частина 1. – Х.: Вид. група «Основа», 2017. – 123 с. (Б-ка журн.
Історія та правознавство». Вип. 3 (159).
5. Голодюк Л. С. Інтернет-ресурс учителя: форма презентації та
популяризації власного педагогічного досвіду [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://bit.ly/2XhXcUL .
6. Хижняк І. Нові виклики системних, цивілізаційних і культурно-ціннісних
змін: глобальний і регіональний виміри//Історія в рідній школі. – 2020. – № 4.
7. Підготовка до ЗНО з історії України [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://lv.testportal.gov.ua:82/traneeHistory/edusite/index.html.
8. Рябовол Л. Т. Курси правознавства та громадянської освіти: роль і
значення для розвитку компетентностей Нової української школи //Історія та
правознавство. – 2019. – № 25–27.
9. Історія України 5-9 та 10-11 класи. Навчальна програма для закладів
загальної середньої освіти, затверджена наказом МОН України від 21.02.2019
№ 236.
10. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Історія України»,
«Всесвітня історія» 5–9 класи, «Основи правознавства» 9 клас, затверджена МОН
України // Наказ МОН України від 07.06.2017 р. № 804.
11. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Історія України»,
«Всесвітня історія», «Історія: Україна і світ (інтегрований курс)»10–11 класи,
«Громадянська освіта» 10 клас, затверджені наказом МОН України //Наказ
МОН України від 23.10.2017 № 1407.
12. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. Практикум:
Навчальний посібник. – Київ: Видавничий дім «Слово», 2013. – 448 с.
https://eltutor.at.ua/Podskazki/Dychkivska.pdf .
13. Викладання предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» в 2021–
2022 н. р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://innavidiborenko.wixsite.com/website-1 .
14. Нова українська школа: Порадник для вчителя /під загальною редакцією:
Бібік Н.М. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bit.ly/2L5y0KJ.
15. Пілотна версія інтерактивної онлайн-платформи курсу з громадянської
освіти для 10 класів «ЗD Демократії: думаємо, дбаємо, діємо». [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://citizen.in.ua/.
16. Демократична школа /[Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://cutt.ly/ynYz8gl.
17. Конкурс «Учитель року – 2022» в Кіровоградській області. – Режим
доступу: https://konkurs-2022.blogspot.com/ .
На засідання РМО пропонується застосовувати інноваційні форми роботи з педагогами, а саме: Бліц-опитування «Теза навчального року», презентаційний меседж «А я роблю так…», педагогічні майстерки «Панорама творчості вчителі географії», «Методичний воркшоп», «Веб-квест» тощо.
Сучасний вчитель може обирати такі інноваційні технології таметоди як: "перевернутий клас", "подієва освіта", "гейміфікація", "бріколаж", змішане навчання, хмарне навчання, "скрайбінг", "кейс-метод".
Майбутнє освіти за змішаним навчанням, коли поєднується традиційна та онлайн-освіта. Термін «змішане навчання» (в англомовній літературі – blended або hybrid learning) має різні визначення у літературі. Загалом це – поєднання офлайн- (або особисто, «на місці») та онлайн-навчання у різних пропорціях.
Переведення частини процесу в онлайн відрізняє змішане навчання від звичної для України системи – у класі з зошитами та підручниками.
Наприклад, учні можуть опрацьовувати теоретичну частину вдома, переглядаючи відео та вивчаючи супровідні матеріали. Після цього на уроці з вчителями та однолітками виконують практичні вправи або працюють у групах над проєктом. За такої моделі вчителі стають модераторами освітнього процесу. Під час роботи вони визначають, наскільки добре розуміють тему окремі учні, і внаслідок цього можуть змінювати спосіб роботи з класом .
Рекомендовані джерела
1. План заходів щодо популяризації природничих наук та математики до
2025 року. URL: https://cutt.ly/enUXA2V.
2. Державний стандарт базової середньої освіти (Затверджений Кабінетом
Міністра України 30 вересня 2020 року). URL: https://cutt.ly/NnUXXus.
3. Типова освітня програма для 5–9 класів Електронний ресурс Концепція
розвитку STEM-освіти 2020–2027 рр. URL: https://cutt.ly/gnUX0af.
4. Дистанційне навчання з географії. URL: https://cutt.ly/pnUCoHP.
5. Наказ МОН України від 22.06.2016 р. № 704 «Про затвердження Типового
переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення
для кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних
закладів».
6. Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика:
монографія / Тетяна Миколаївна Засєкіна. – Київ: Педагогічна думка, 2020. –
400 с.
7. Використання квесту як засобу активізації навчальної діяльності учнів.
URL: https://cutt.ly/RnUCjhm
1